Differentiatie
Het onderwijs in de klas wordt gedifferentieerd vormgegeven. Hierbij komen we tegemoet aan de verschillen die er zijn in leren qua niveau en tempo tussen leerlingen. Zoveel mogelijk wordt ondersteuning op maat in de klas georganiseerd. De leerlingen worden op de kernvakken in instructieniveau ingedeeld. De leerlingen weten zelf ook waar zij welke instructie voor moeten volgen.
In de school kunnen we leerlingen extra ondersteuning bieden op de diverse leergebieden. Hiervoor zijn er twee leerling ondersteuners aan de school verbonden. Zij sluiten aan bij de methodes in de klas en kunnen leerlingen individueel of in een klein groepje extra ondersteuning bieden.
Meer- en hoogbegaafde leerlingen
Voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben is er extra verrijkend en verdiepend materiaal in de school aanwezig. Deze kinderen kunnen ook de basisstof van de vakken compacten. Zij kunnen in plaats van een deel van de basisstof verrijkende en verdiepende opdrachten maken. Binnen onze school kunnen kinderen naar de projectklas. Deze projectklas wordt begeleid door onze talentbegeleider. Kinderen die binnen de groep al uitdaging krijgen op diverse vakgebieden maar toch nog steeds wat extra’s nodig hebben komen hiervoor in aanmerking.
Daarnaast is er binnen onze Stichting een verrijkingsklas voor leerlingen uit groep 5 – 8 waar kinderen een ochtend in de week aan deel kunnen nemen mochten zij dit nodig hebben. Het traject hier naartoe wordt begeleid door de intern begeleider, in overleg met leerkracht, leerling en ouders.
Ondersteuning op sociaal – emotioneel gebied
Ook zijn er leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal emotioneel gebied. Hiervoor is een leerkracht een aantal uren in de week vrij gemaakt van lestaken. Zij gaat in gesprek met kinderen en helpt hen te werken aan hun uitdagingen. Is er na deze begeleiding toch meer nodig dan kunnen we hiervoor in overleg met ouders een expert van buiten de school inschakelen.
Plan didactisch handelen
Op school wordt lesgegeven vanuit de afspraken vastgelegd in het beleidsplan didactisch handelen. Dit beleidsplan geeft inzicht in de niveaus waarop er les wordt gegeven en wat de school kan bieden aan kinderen die meer of minder aankunnen. Dit beleidsplan is te vinden onder de downloads op onze website.
Leerling volgsystemen
Elk jaar maken leerkrachten n.a.v. de CITO resultaten/resultaten vanuit mijnkleutergroep, methodetoetsen en hun eigen observaties een analyse voor de kernvakken; taal, spelling, rekenen en begrijpend lezen. De analyse van de groep wordt besproken met de intern begeleider en de kinderen worden opnieuw ingedeeld op instructieniveau per vakgebied. Groepsbesprekingen vinden driemaal per jaar plaats met de intern begeleider. Het hele jaar volgt de leerkracht de kinderen in haar groep en is de intern begeleider ondersteunend aan de leerkracht. De intern begeleider volgt de ontwikkeling van de kinderen door de jaren heen binnen de school.
Externe partners in ondersteuning
Als wij als school niet voldoende kennis hebben om een leerling verder te ondersteunen wordt het samenwerkingsverband of een andere externe specialist ingezet. Zij ondersteunen school en ouders bij het vinden van de juiste begeleiding. Wij begeleiden leerlingen in onze school met diverse problematieken in samenwerking met SWV de Eem en andere externe partijen. In ons schoolondersteuningsplan staat beschreven welke zorg wij kunnen bieden en waar onze grenzen liggen als het gaat om zorgaanbod. Het schoolondersteuningsplan is onder downloads te vinden op onze website.